Regulamente ape deschise
ÎNOT ÎN APE DESCHISE
Regulament competitii in vigoare din 1.01.2025 si
Actualizat in 1.03.2025
PARTEA A TREIA: REGULI DE ÎNOT ÎN APE DESCHISE ………..………..……… 108
1 CAMPIONATELE MONDIALE DE NATAȚIE ȘI JOCURILE OLIMPICE …….…. 108
2 OFICIALI ……………………………………………………………………………… 109
3 ATRIBUȚIILE OFICIALILOR ……………………………………………………….. 110
4 STARTUL ……………………………………………………………………..……….. 113
5 CURSA ……………………………………………………………….………………… 114
6 FINALUL CURSEI ………………………………………………………………….…. 115
7 ECHIPAMENT DE ÎNOT ȘI TEHNOLOGIE ………………………………………… 116
8 IDENTIFICAREA CONCURENȚILOR ÎN TIMPUL CURSEI ………………………. 116
9 FACILITĂȚI ȘI ECHIPAMENTE PENTRU ÎNOTUL ÎN APE DESCHISE ……….… 116
10 GHIDURI PRIVIND CALITATEA APEI PENTRU ÎNOTUL ÎN APE DESCHISE …118
11 REGLEMENTĂRI DE SIGURANȚĂ PENTRU ÎNOTUL ÎN APE DESCHISE …..... 123
12 ANEXE ……………………………………………………………………..…………. 127
12.1 ANEXA 1 – Diagramă – Zona de desfășurare a competiției ………...……………… 128
12.2 ANEXA 2 – Diagramă – Poziționarea ambarcațiunilor ……………..………………. 129
12.3 ANEXA 3 – Diagramă – Platforme și balize ……………………….……………….. 130
12.4 ANEXA 4 – Diagramă – P…………………………………………………………… 131
12.5 ANEXA 5 – Diagramă – Porți – Sistem de revizuire a deciziilor (DR……………… 132
12.6 ANEXA 6 – Diagramă – Camera de cronometrare ………………………………….. 133
PARTEA A TREIA: REGULI DE ÎNOT ÎN APE DESCHISE
1 CAMPIONATELE MONDIALE DE NATAȚIE ȘI JOCURILE OLIMPICE
1.1 Înotul în ape deschise este definit ca orice competiție care are loc în râuri, lacuri, oceane, canale de apă sau orice alta forma de apă deschisa (nu in bazin ) .
1.2 Programul Jocurilor Olimpice
Bărbați |
Femei |
10 kilometri |
10 kilometri |
1.3 Programul Campionatelor Mondiale World Aquatics
Bărbați |
Femei |
Competiție mixtă |
10 kilometri |
10 kilometri |
N/A |
5 kilometri |
5 kilometri |
N/A |
|
Ștafetă 4x1500 m |
|
|
|
|
*3 km Sprint Eliminatoriu |
*3 km Sprint Eliminatoriu |
*3 km Sprint Eliminatoriu |
Evenimentul de 3 km Sprint Eliminatoriu poate fi inclus în programul Campionatelor Mondiale World Aquatics, sub rezerva unui acord între World Aquatics și Comitetul Organizator.
1.3.1 Descrierea cursei pe echipe mixte
1. Doua (2) concurente de sex feminin și doi (2) concurenți de sex masculin din aceeași țară.
2. Fiecare concurent trebuie să parcurgă o tură de 1,5 km.
3. Concurenții pot înota în orice ordine, dar fiecare poate înota o singură dată.
4. Toate echipele vor porni în același timp.
5. Ordinea de start pe platformă va fi stabilită prin tragere la sorți.
6. Va exista o zonă de schimb de minimum 5 metri lungime, suficient de mare pentru echipele participante.
7. Schimburile vor avea loc cu următorul concurent aflat în apă, în poziția de start, ținându-se de platformă, cu excepția cazurilor în care se folosește o platformă specială pentru schimburi de ștafetă.
8. Contactul în timpul schimbului trebuie să fie vizibil. Atingerea între concurenții care fac schimbul trebuie realizată deasupra apei, oriunde între cot și mână, atunci când schimbul are loc în apă. Dacă se utilizează o platformă specială pentru schimbul de ștafetă, următorul concurent poate începe cu un salt de pe partea opusă a platformei, imediat după ce concurentul sosit atinge platforma.
9. Concurenții pot intra în zona de schimb când precedentul înotător se apropie de aceasta și trebuie să părăsească apa imediat după încheierea turei lor.
10. Concurenții care pornesc în cursă trebuie să sară de pe poziția de start alocată echipei lor.
11. Toți concurenții din aceeași echipă trebuie să poarte aceleași căști de echipă, de aceeași culoare și stil, în conformitate cu Partea Întâi, Articolul 8.6 din Regulamentul Competițiilor World Aquatics.
12. Platformele de schimb pentru ștafetă vor fi utilizate în toate competițiile organizate de World Aquatics.
1.3.2 Descrierea cursei de 3 km Sprint Eliminatoriu:
1. Cursa pentru bărbați și cursa pentru femei se vor desfășura separat.
2. Fiecare federație poate înscrie maximum doi (2) concurenți de sex masculin și doua (2) concurente de sex feminin.
3. Pentru runda unu (1), lista de start va fi publicată înaintea ședinței liderilor de echipă.
• Numărul seriilor care se vor înota în rundele unu (1) și doi (2) va fi stabilit după primirea și procesarea tuturor înscrierilor și va fi anunțat în cadrul ședinței liderilor de echipă.
• Pentru runda doi (2), numărul maxim de serii va fi de două (2).
• Tragerea la sorți pentru serii va fi publicată înainte de deschiderea înregistrărilor.
4. În runda unu (1), fiecare concurent va înota 1500 m; concurenții care avansează în runda doi (2) vor înota 1000 m, iar cei care avansează în runda trei (3) vor înota 500 m.
5. Primii zece (10) clasați din fiecare serie a Rundei unu (1) vor avansa în Runda doi (2), fie într-o singură serie, fie în două (2) serii, conform procesului de alocare care va fi anunțat la Ședința Liderilor de Echipe.
6. Dacă în Runda doi (2) există o singură serie, primii 10 clasați vor avansa în finala Rundei trei (3). Dacă sunt două (2) serii în Runda doi (2), primii 10 clasați din fiecare serie vor avansa în finala Rundei trei (3).
7. Dacă un concurent primește o primă abatere( steag galben ) în Runda unu (1) sau Runda doi (2), această penalizare se va menține în cazul în care concurentul avansează în rundele următoare ale competiției.
8. În cazul unei descalificări sau retrageri din Runda doi (2) sau trei (3), poziția pe care concurentul ar fi ocupat-o va fi atribuită următorului clasat, iar toți ceilalți concurenți clasați mai jos vor fi avansați cu un loc în semifinală(ele) sau finală.
9. Medaliile vor fi acordate pentru locurile 1, 2 și 3 pentru fiecare gen – masculin (M) și feminin (F) – conform Partea Întâi, Articolul 12.1.2.1.
1.4 Vârsta minimă pentru înotătorii care participă la Jocurile Olimpice și Campionatele Mondiale World Aquatics va fi aceeași cu vârsta minimă pentru Campionatele Mondiale de Juniori la Înot în Ape Deschise organizate de World Aquatics: fete și băieți cu vârsta de cel puțin 14 ani împliniți la data de 31 decembrie a anului competiției.
1.5 Campionatele Mondiale de Juniori la Înot în Ape Deschise – World Aquatics
1.5.1 Categorii de vârstă
Categoriile de vârstă calculate la data de 31 decembrie a anului competiției sunt:
• 14–15 ani – băieți și fete
• 16–17 ani – băieți și fete
• 18–19 ani – băieți și fete
1.5.2 Probe individuale
• 5 km – băieți și fete, 14–15 ani
• 7,5 km – băieți și fete, 16–17 ani
• 10 km – băieți și fete, 18–19 ani
• *3 km Sprint Eliminatoriu ( Knockout Sprint) – băieți și fete (Open)
*Evenimentul de 3 km Sprint Eliminatoriu (Open) va fi inclus în programul Campionatelor Mondiale World Aquatics sub rezerva unui acord între World Aquatics și Comitetul Organizator.
1.5.3 Ștafete mixte pe echipe
1.5.3.1 Distanța:
Ștafetă mixtă 4 x 1500 m
1.5.3.2 Descrierea cursei:
Conform Părții a Treia, Articolul 1.3.1
1.5.4 Propunere de program competițional
|
Ziua 1 |
Ziua 2 |
Ziua 3 |
Dimineața |
• 5 km – 14–15 ani |
• 10 km – 18–19 ani |
• Ștafetă 14–16 ani |
După-amiaza |
• 7,5 km – 16–17 ani |
• 3 km Sprint Eliminatoriu (Open) |
• Ștafetă Open |
2 OFICIALI
Următorii oficiali trebuie desemnați în cadrul competițiilor de înot în ape deschise:
• Arbitru sef (unul pentru fiecare cursă)
• Arbitri (minimum 2, numărul de arbitri este proporțional cu numărul de participanți)
• Cronometror șef plus 2 cronometrori
• Arbitru șef de sosire plus 2 arbitri de sosire
• Ofițer de siguranță
• Ofițer medical
• Ofițer de traseului
• Secretar de cursă
• Judecator de cursă (câte unul pentru fiecare concurent), cu excepția evenimentelor desfășurate pe un traseu de 10 km sau mai puțin
• Judecatori de intoarcere (câte unul pentru fiecare schimbare de direcție a traseului)
• Judecator pentru platforma de alimentare (acolo unde sunt utilizate platforme de alimentare)
• Judecator pentru schimb ștafetă
• Starter
• Crainic
• Registrator
• Supervizor arbitraj video
NOTĂ: Niciun oficial nu poate îndeplini mai multe roluri simultan. Acesta poate prelua un nou rol doar după ce și-a îndeplinit în totalitate atribuțiile funcției anterioare.
3 ATRIBUȚIILE OFICIALILOR
3.1 Arbitru Sef
Arbitrul sef are următoarele atribuții:
3.1.1 Are control deplin și autoritate asupra tuturor oficialilor și aprobă repartizarea acestora, instruindu-i în legătură cu toate particularitățile sau regulamentele specifice competiției. Arbitrul sef aplică toate regulile și deciziile World Aquatics și soluționează toate aspectele legate de desfășurarea efectivă a competiției care nu sunt acoperite de alte reguli.
3.1.2 Se asigură că toți oficialii necesari pentru desfășurarea competiției sunt la posturile lor. Poate desemna înlocuitori pentru cei absenți, incapabili să își îndeplinească rolul sau ineficienți, și poate numi oficiali suplimentari dacă consideră necesar.
3.1.3 Are autoritatea de a interveni în orice moment al competiției pentru a asigura respectarea regulilor World Aquatics.
3.1.3.1 În cazul unor condiții periculoase care pun în pericol siguranța concurenților sau a oficialilor, poate opri cursa împreună cu Ofițerul de Siguranță.
3.1.4 Soluționează toate contestațiile legate de desfășurarea competiției aflate în derulare.
3.1.5 Semnalizează concurenților, prin ridicarea steagului și semnale scurte de fluier, că startul este iminent, și, când este sigur, indică prin orientarea steagului către Starter că competiția poate începe.
3.1.6 Descalifică orice concurent pentru încălcarea regulamentului, fie în urma propriei observații, fie în baza raportării altor oficiali autorizați. Contrar prevederilor din Partea a Treia, Articolul 5.3, arbitrul sef poate decide ca descalificarea să fie aplicată la finalul cursei.
3.1.7 Primește toate rapoartele înainte de începerea și la finalul cursei din partea secretarului de cursă, a registratorului, a ofițerului de traseu și a ofițerului de siguranță, pentru a se asigura că toți concurenții sunt numarati .
3.1.8 Ia o decizie în cazurile în care deciziile arbitrilor de sosire și timpii înregistrați nu corespund.
3.2 Arbitri
Arbitrii trebuie să:
3.2.1 aibă autoritatea de a interveni în competiție în orice moment pentru a asigura respectarea Regulamentelor World Aquatics.
3.2.2 descalifice orice concurent pentru încălcarea regulamentului, dacă această încălcare a fost observată personal.
3.3 Starter
3.3.1 Starterul trebuie să dea startul cursei în conformitate cu Partea a Treia, Articolul 4, după semnalul arbitrului principal.
3.4 Cronometrorul șef
Cronometroul șef trebuie să:
3.4.1 distribuie cel puțin doi (2) cronometrori la pozițiile de start și sosire.
3.4.2 se asigure că se face o verificare a timpului pentru a permite tuturor persoanelor implicate să-și sincronizeze cronometrele cu cronometrul oficial cu 15 minute înainte de ora de start.
3.4.3 colecteze de la fiecare cronometror timpul înregistrat pentru fiecare concurent și, dacă este necesar, să inspecteze cronometrele acestora.
3.4.4 înregistreze sau să verifice timpul oficial pentru fiecare concurent.
3.5 Cronometrorii
Cronometrorii trebuie să:
3.5.1 înregistreze timpul fiecărui concurent repartizat. Cronometrele trebuie să aibă memorie și funcție de listare a timpilor și să fie certificate ca fiind corecte, în conformitate cu cerințele Comitetului de Organizare.
3.5.2 pornească cronometrele la semnalul de start și să le oprească doar la indicatia cronometrorului șef.
3.5.3 după fiecare sosire, să înregistreze imediat timpul fiecărui concurent și să-l transmită cronometrorului șef.
NOTĂ: Când este utilizat un sistem automat de cronometrare, se va folosi același număr de cronometrori cu cronometre manuale.
3.6 Judecator șef de sosire
Judecatorul șef de sosire trebuie să:
3.6.1 repartizeze fiecare judecator la o post.
3.6.2 înregistreze și să comunice orice decizie primită din partea arbitrilor pe parcursul competiției.
3.6.3 înregistreze și să raporteze arbitrului sef orice încălcare a regulamentului observată personal în zona de sosire sau raportată de către judecatorii desemnați pentru sosire.
3.6.4 colecteze, după cursă, formularele de rezultate semnate de fiecare judecator de sosire și să stabilească rezultatele și clasamentul, care vor fi transmise direct registratorului.
3.6.5 aloce fiecărui judecator de cursa ambarcațiunea de escortă și să le ofere instrucțiuni cu privire la sarcinile lor.
3.7 Judecatori de sosire (doi)
Judecatorii de sosire trebuie să:
3.7.1 fie poziționați în linie cu zona de sosire, astfel încât să aibă în permanență o vizibilitate clară asupra liniei de finish.
3.7.2 înregistreze, după fiecare sosire, ordinea concurenților, conform repartizării primite.
3.7.3 noteze orice încălcare a regulamentului observată personal în zona de sosire pe formularul pus la dispoziție, apoi să comunice abaterea către judecatorul șef de sosire.
NOTĂ: Judecatorii de sosire nu pot îndeplini și rolul de cronometriști în cadrul aceleiași probe.
3.8 Judecator de cursă
Fiecare judecator de cursă trebuie să:
3.8.1 fie poziționat într-o ambarcațiune de escortă pentru siguranță (acolo unde este cazul), alocată prin tragere la sorți înainte de start, astfel încât să poată observa în permanență concurentul desemnat.
3.8.2se asigure, în permanență, că sunt respectate regulile competiției, orice încălcare fiind consemnată în scris și raportată arbitrului sef cât mai curând posibil.
3.8.3 aibă autoritatea de a solicita iesirea unui concurent din apă la expirarea oricărei limite de timp impuse de arbitrul sef.
3.8.4 se asigure că înotătorul desemnat nu obține un avantaj neloial sau nu împiedică neregulamentar un alt concurent și, dacă situația o impune, să îi ceară concurentului să păstreze distanța față de ceilalți participanți.
3.9 Judecator de intoarcere
Judecatorii de intoarcere trebuie să:
3.9.1 fie poziționați astfel încât să se asigure că toți concurenții execută corect schimbările de direcție ale traseului, așa cum sunt menționate în documentele oficiale ale competiției și prezentate în briefingul de dinaintea cursei.
3.9.2 noteze orice încălcare a procedurilor de viraj pe formularele furnizate, apoi să comunice imediat abaterea către arbitrul sef.
3.9.3 transmită prompt, după încheierea cursei, fișa semnată de înregistrare către registrator.
3.10 Judecator platforma de alimentare
Fiecare judecator de pe platforma de alimentare este responsabil de gestionarea activității și a reprezentanților autorizați ai concurenților prezenți pe platformă, în conformitate cu regulamentele World Aquatics.
3.10.1 Judecatorii platformei de alimentare sunt responsabili de verificarea faptului că toți reprezentanții autorizați respectă utilizarea sticlelor biodegradabile furnizate de World Aquatics, conform Partea a Treia, Secțiunea 5.13.5.
3.11 Judecator de schimb ștafetă
Judecatorii de ștafetă trebuie să supravegheze activitatea pe platforma de ștafetă sau în zona de schimb pentru a se asigura că toate schimburile se realizează conform regulamentului, respectiv ca înotătorul sosit să-și finalizeze tura înainte ca următorul înotător să plece.
3.12 Ofițer de siguranță
Ofițerul de siguranță trebuie să:
3.12.1 răspundă în fața arbitrului sef pentru toate aspectele legate de siguranța desfășurării competiției.
3.12.2 verifice că întregul traseu, cu atenție specială asupra zonelor de start și sosire, este sigur, adecvat și lipsit de obstacole.
3.12.3 se asigure că există suficiente ambarcațiuni motorizate de siguranță disponibile în timpul competiției, pentru a oferi sprijin complet ambarcațiunilor de escortă.
3.12.4 furnizeze tuturor concurenților, înainte de competiție, un grafic al mareelor/curenților care să indice clar momentele schimbărilor de maree pe traseu și să arate efectele acestora asupra progresului concurenților.
3.12.5 împreună cu ofițerul medical, să informeze arbitrul sef dacă, în opinia lor, condițiile sunt improprii desfășurării competiției și să formuleze recomandări pentru modificarea traseului sau a modului de desfășurare a competiției.
3.12.6 monitorizeze periodic condițiile de temperatură în timpul cursei.
3.13 Ofițer medical
Ofițerul medical trebuie să:
3.13.1 răspundă în fața arbitrului sef pentru toate aspectele medicale legate de competiție și de concurenți.
3.13.2 informeze unitățile medicale locale cu privire la natura competiției și să se asigure că orice accidentat poate fi evacuat cât mai rapid către facilitățile medicale.
3.13.3 împreună cu ofițerul de siguranță, să informeze arbitrul sef dacă, în opinia lor, condițiile sunt improprii desfășurării competiției și să facă recomandări pentru modificarea traseului sau a modului de desfășurare a competiției.
3.14 Ofițer de traseu
Ofițerul de traseu trebuie să:
3.14.1 răspundă în fața Comitetului de Organizare pentru efectuarea corectă a măsurătorii traseului.
3.14.2 se asigure că zonele de start și de sosire sunt marcate corect și că tot echipamentul este instalat corespunzător și, acolo unde este cazul, este funcțional.
3.14.3 se asigure că toate punctele de schimbare a direcției de pe traseu sunt marcate corect și sunt supravegheate înainte de începerea competiției.
3.14.4 inspecteze traseul și marcajele împreună cu arbitrul și ofițerul de siguranță, înainte de începerea competiției.
3.14.5 se asigure că judecatorii de intoarcere sunt la pozițiile lor înainte de startul competiției și să raporteze acest lucru arbitrului sef.
3.15 Secretarul de cursă trebuie să:
Secretarul de cursă trebuie să:
3.15.1 reunească și pregătească concurenții înainte de fiecare probă și să se asigure că la sosire sunt disponibile facilități de primire adecvate pentru toți participanții.
3.15.2 verifice dacă fiecare concurent este identificat corect cu numărul de concurs și că toți au unghiile de la mâini și picioare tăiate și nu poartă bijuterii, inclusiv cronometre.
3.15.3 înregistreze toate dispozitivele aprobate, declarate în zona de „tarc” (First Call).
3.15.4 se asigure că toți concurenții sunt prezenți în zona de tarc la ora stabilită înaintea startului.
3.15.5 informeze concurenții și oficialii, la intervale potrivite, cu privire la timpul rămas până la start și să dea avertismente la fiecare minut în ultimele cinci minute.
3.15.6 se ocupe de transportul hainelor și echipamentelor lăsate în zona de start către zona de sosire și de păstrarea acestora în siguranță.
3.15.7 se asigure că toți concurenții care părăsesc apa la sosire dispun de echipamentul de bază necesar pentru bunăstarea lor, în cazul în care însoțitorii personali nu sunt prezenți.
3.15.8 informeze arbitrul sef și registratorul cu privire la orice retrageri sau concurenți care nu au terminat cursa (DNF).
3.16 Registratorul
Registratorul trebuie să noteze retragerile din competiție, să introducă rezultatele pe formularele oficiale și să mențină evidența pentru premiile pe echipe, după caz.
3.17 Supervizor arbitraj video (VRJ)
3.17.1 La competițiile World Aquatics unde se utilizează un Sistem de Revizuire a Deciziilor (SRD), se va desemna un Supervizor arbitraj video(VRJ).
3.17.2 Sistemul SRD va fi utilizat pentru a asista arbitrul sef în luarea deciziilor privind încălcările regulamentului competiției.
3.17.3 Supervizor arbitraj video(VRJ) va analiza toate sosirile din cursă, de la intrarea în pâlnia de sosire până la atingerea plăcii de finish, și va înregistra și raporta orice încălcare a regulamentului către arbitrul sef.
3.17.4
Pentru cursele de 3 km Sprint Eliminatoriu, arbitrul de revizuire video (VRJ) va aplica sancțiuni pentru orice încălcări ale regulamentului pe care le observă personal, folosind Sistemul de Revizuire a Deciziilor (SRD), dacă este utilizat, și va raporta aceste situații arbitrului sef.
3.17.5 Arbitrul sef va analiza și lua în considerare orice încălcări raportate de VRJ după încheierea competiției.
4 STARTUL
4.1 Toate competițiile de înot în ape deschise vor începe cu toți concurenții purtând o cască de înot aprobată și poziționați pe o platformă fixă, în apă cu adâncime suficientă pentru a începe înotul la semnalul de start.
4.1.1 Atunci când startul are loc de pe o platformă fixă, concurenților li se va aloca o poziție pe platformă, stabilită prin tragere la sorți.
4.1.2 Pentru Jocurile Olimpice, Campionatele Mondiale World Aquatics și alte competiții World Aquatics, startul va avea loc de pe o platformă fixă.
4.2 Secretarul de cursă va informa concurenții și oficialii cu privire la timpul rămas până la start la intervale potrivite și la fiecare minut în ultimele cinci minute.
4.3 Dacă numărul înscrierilor o impune, startul se va organiza separat pentru probele masculine și feminine.
4.4 Linia de start trebuie să fie clar definită, fie printr-un dispozitiv suspendat deasupra apei, fie prin echipamente demontabile la nivelul apei.
4.5 Arbitrul sef va semnaliza apropierea startului prin ridicarea steagului și scurte semnale de fluier și va indica că startul este în responsabilitatea Starterului, orientând steagul către acesta.
4.6 Starterul trebuie să fie poziționat astfel încât să fie vizibil în mod clar pentru toți concurenții.
4.6.1 La comanda Starterului „Luati locurile”, toți concurenții trebuie să ia imediat poziția de start, fie în linie cu linia de start (dacă nu se folosește platformă), fie cu cel puțin un picior la marginea din față a platformei.
4.6.2 Starterul va da semnalul de start atunci când consideră că toți concurenții sunt pregătiți.
4.7 Semnalul de start trebuie să fie atât sonor, cât și vizual.
4.8 Dacă, în opinia arbitrului sef, un concurent a obținut un avantaj neloial la start, acesta va fi sancționat cu steag galben sau roșu, conform prevederilor din Partea a Treia, Articolul 5.3.
4.9 Toate ambarcațiunile de escortă pentru siguranță trebuie să fie poziționate înainte de start, astfel încât să nu interfereze cu niciun concurent, iar în cazul în care preiau concurentul alocat să navigheze astfel încât să nu traverseze grupul de înotători.
4.10 Deși startul poate fi comun, în toate celelalte privințe, competițiile pentru bărbați și femei vor fi tratate ca probe separate.
5 CURSA
5.1 Toate competițiile de înot în ape deschise sunt probe de stil liber, iar concurenții sunt obligați să parcurgă întregul traseu, respectând toate balizele de directionale ( de intoarcere) desemnate și limitele traseului.
5.2 Judecatorii de cursă trebuie să le ceară oricărui concurent care, în opinia lor, obține un avantaj neloial înotând în siajul sau ritmul ambarcațiunii de escortă, să se îndepărteze imediat.
5.3 Procedura de descalificare
5.3.1 Dacă, în opinia arbitrului sef sau a arbitrilor, un concurent, un reprezentant autorizat al acestuia sau ambarcațiunea de escortă obține un avantaj prin încălcarea regulamentului sau prin contact intenționat cu alt concurent, se va aplica următoarea procedură:
5.3.1.1 Prima abatere:
Se va ridica un steag galben și o pancartă cu numărul concurentului, pentru a-i semnala și informa că a încălcat regulamentul.
5.3.1.2 A doua abatere:
Se va ridica un steag roșu și o pancartă cu numărul concurentului de către arbitru (conform Partea a Treia, Articolul 3.1.6), indicând că a încălcat pentru a doua oară regulamentul. Concurentul va fi descalificat.
5.3.2 Dacă, în opinia unui arbitru, acțiunile unui concurent, ale unei ambarcațiuni de escortă sau ale unui reprezentant autorizat sunt considerate „nesportive”, arbitrul va descalifica imediat concurentul respectiv. Concurentul trebuie să iasă imediat din apă, să urce în ambarcațiunea de escortă și să nu mai participe la cursă.
5.4 Ambarcațiunile de escortă trebuie să se deplaseze astfel încât să nu obstrucționeze și să nu se plaseze direct în fața niciunui concurent, evitând orice avantaj neloial prin înot în siaj sau ritm impus.
5.5 Ambarcațiunile de escortă trebuie să mențină o poziție constantă, astfel încât concurentul să fie poziționat la sau în fața punctului median al ambarcațiunii.
5.6 Atingerea fundului apei în timpul unei curse nu duce la descalificare, dar concurentul nu are voie să meargă sau să sară.
5.7 Cu excepția prevederilor din Articolul 5.6, concurentul nu are voie să primească sprijin din partea niciunui obiect fix sau plutitor și nu are voie să atingă sau să fie atins în mod intenționat de ambarcațiunea de escortă sau de echipajul acesteia.
5.7.1 Acordarea de asistență de către un medic oficial unui concurent aflat în stare aparentă de dificultate are prioritate față de aplicarea regulamentului privind „contactul intenționat” (Partea a Treia, Articolul 5.3.1).
5.8 Pentru cursele care implică ambarcațiuni de escortă, fiecare astfel de ambarcațiune trebuie să conțină: un judecator de cursă, o persoană aleasă de concurent și echipajul minim necesar pentru operarea ambarcațiunii.
5.8.1 Fiecare ambarcațiune de escortă trebuie să afișeze numărul de concurs al concurentului astfel încât să fie vizibil din ambele părți ale ambarcațiunii, precum și steagul național al federației concurentului.
5.9 Fiecare ambarcațiune de siguranță trebuie să aibă personal de siguranță calificat corespunzător și echipajul minim necesar pentru operare.
5.10 Niciun concurent nu are voie să utilizeze sau să poarte vreun dispozitiv care ar putea constitui un avantaj în ceea ce privește viteza, anduranța, sau flotabilitatea. Pot fi utilizate doar costumul de baie aprobat, ochelarii de înot, maximum două (2) căști, clema de nas și dopurile de urechi.
5.11 Concurenților le este permis să folosească vaselină sau alte substanțe similare, cu condiția ca, în opinia arbitrului sef, acestea să nu fie aplicate în mod excesiv.
5.12 Temporizarea ritmului unui concurent prin intermediul unei alte persoane care intră în apă nu este permisă.
5.13 Alimentarea
5.13.1
Prajinile de alimentare nu trebuie să depășească 5 metri în lungime atunci când sunt extinse. Nu este permisă atașarea la capătul bețelor de alimentare a niciunui obiect, sfoară sau fir, cu excepția steagurilor naționale. Acestea pot fi atașate, dar nu trebuie să depășească dimensiunea de 30 cm x 20 cm. Steagurile trebuie să fie din material textil, fără margini rigide și fără greutăți sau alte elemente adăugate.
5.13.2 Este permisă acordarea de sfaturi și oferirea de instrucțiuni de către reprezentantul autorizat al concurentului aflat pe platforma de alimentare sau în ambarcațiunea de escortă. Folosirea fluierul nu este permisa.
5.13.3 Pe timpul alimentarii si hidratarii, concurenții pot beneficia de prevederile Articolului 5.6 din Partea a Treia, cu condiția să nu încalce Articolul 5.7.
5.13.4 Este interzisă aruncarea oricărui obiect de pe platforma de alimentare către concurenți, inclusiv a alimentelor. Concurenții trebuie să primească alimentarea în recipiente biodegradabile, direct de la reprezentantul lor, prin intermediul unei prajini de alimentare sau cu mâna.
5.13.5 Pentru competițiile World Aquatics, este obligatorie utilizarea sticlelor biodegradabile furnizate de World Aquatics. Fiecare sportiv va primi 6 sticle (distribuite prin intermediul federației naționale). Judecatorii de pe platforma de alimentare vor verifica dacă toți reprezentanții sportivilor respectă această regulă.
5.14 Limite de timp
Pentru toate probele se aplică următoarele limite de timp, calculate din momentul sosirii primilor concurenți:
• 15 minute pentru fiecare 5 km (sau fracțiune din aceștia), până la un maxim de 120 minute.
5.14.1 Concurenții care nu termină cursa în intervalul de timp stabilit vor fi scoși din apă, cu excepția cazului în care arbitrul sef permite finalizarea cursei de către un concurent aflat în afara limitei de timp, dar fără ca acesta să fie eligibil pentru puncte, premii.
5.15 Întreruperea de urgență a cursei
5.15.1 În cazul întreruperii de urgență a curselor de 10 km sau mai puțin, cursa va fi reluată de la început cât mai curând posibil.
5.15.1.1 Dacă un concurent sau mai mulți au terminat cursa înainte de întrerupere, clasamentul final va fi stabilit de către arbitrul sef, ținând cont de acești concurenți care au finalizat deja.
5.15.2 În cazul întreruperii de urgență a unei curse mai lungi de 10 km, clasamentul final va fi stabilit de către arbitrul sef. Dacă nu s-au parcurs cel puțin 2 ore din cursă, aceasta va fi reluată de la început cât mai curând posibil.
6 FINALUL CURSEI
6.1 Ambarcațiunile de escortă trebuie să fie poziționate in apropierea și la intrarea în pâlnia de sosire pentru a se asigura că doar ambarcațiunile autorizate pot intra sau traversa această zonă.
6.2 Clasamentul final va fi stabilit de arbitrul sef, pe baza raportului judecatorilor de sosire și a înregistrării video a finisului.
6.3 Toți concurenții trebuie să înceapă cursa purtând un transponder cu microcip pe fiecare încheietură a mainii. Dacă un concurent pierde un transponder, arbitrul de cursă sau alt oficial autorizat va informa imediat arbitrul sef, care va instrui oficialul responsabil aflat pe apă să ofere un transponder de rezervă. Toți concurenții trebuie să încheie cursa având cel puțin un transponder la încheietură. Orice concurent care termină cursa fără cel puțin un transponder va fi descalificat.
6.4 La finalul unei curse de înot în ape deschise, dacă este disponibilă o placă de finish, concurenții trebuie să o atingă pentru a încheia cursa. Orice concurent care nu atinge placa de finish va fi descalificat.
6.5 Judecatorii de sosire și cronometrorii trebuie să fie poziționați astfel încât să poată observa în permanență linia de sosire. Zona în care aceștia sunt plasați trebuie să fie rezervată exclusiv pentru utilizarea lor.
6.6 Se vor depune toate eforturile pentru a permite reprezentantului concurentului să ajungă de la ambarcațiunea de escortă până la concurent în momentul în care acesta iese din apă.
6.7 La ieșirea din apă, unii concurenți pot avea nevoie de asistență. Concurenții trebuie atinși sau ajutați doar dacă manifestă clar această nevoie sau solicită asistență.
6.8 Un membru al echipei medicale trebuie să evalueze concurenții imediat ce ies din apă. Trebuie pusă la dispoziție un scaun în care concurentul să se poată așeza pentru evaluare.
6.9 După ce sunt evaluați de membrul echipei medicale, concurenților trebuie să li se ofere acces la hidratare/alimentare.
7 ECHIPAMENT DE ÎNOT ȘI TEHNOLOGIE
7.1 Pentru competițiile de înot în ape deschise desfășurate în ape cu temperaturi de 18°C și peste, costumele de baie (pentru bărbați și femei) nu trebuie să acopere gâtul, să depășească umerii sau să se extindă sub nivelul gleznelor. Sub rezerva acestor cerințe privind forma, costumele de baie pentru înotul în ape deschise trebuie să respecte și toate celelalte cerințe aplicabile costumelor de baie pentru competițiile în bazin.
7.2 Pentru competițiile de înot în ape deschise desfășurate în ape cu temperaturi sub 18°C, utilizarea costumelor de neopren este obligatorie. Acestea nu sunt permise în ape cu temperaturi de 18,0°C și peste, cu excepția cazului în care condițiile sunt periculoase pentru concurenți, caz în care arbitrul sef poate, la recomandarea ofițerului de siguranță și a ofițerului medical, declara purtarea costumelor de neopren obligatorie la temperaturi de până la 20,0°C.
7.3 Costumele de neopren
Costumele de neopren trebuie să acopere complet trunchiul, spatele și coapsele. Nu trebuie să se extindă dincolo de gât, încheieturile mainii și glezne. Părțile corpului situate după nivelul umerilor și/sau sub coapse nu trebuie neapărat acoperite.
7.4
Probele pe echipe Toți concurenții din aceeași echipă trebuie să poarte aceleași căști de echipă, care trebuie să respecte și prevederile din Partea Întâi, Articolul 8.6 din prezentul Regulament.
7.5 Tehnologie
Tehnologii precum dronele, urmărirea GPS, senzori biomedicali sau dispozitive care înregistrează tensiunea arterială, temperatura corpului, frecvența brațelor, ritmul respirației etc. prin intermediul transponderului sunt permise atunci când sunt aprobate de World Aquatics.
Tehnologia poate transmite aceste informații, dar nu are voie să acționeze ca receptor care oferă concurentului un avantaj, cum ar fi ochelari „inteligenți”, dispozitive auditive și altele asemenea.
O listă aprobată de dispozitive purtabile (wearables) pentru competițiile World Aquatics este disponibilă .
Concurenții trebuie să declare toate dispozitivele purtabile în momentul prezentării în zona de tarc. Nedeclararea acestora poate duce la descalificarea din competiție.
8 IDENTIFICAREA CONCURENȚILOR ÎN TIMPUL CURSEI
8.1 Numerotarea concurenților
Numerotarea concurenților trebuie să fie vizibilă pe brațe, partea superioară a spatelui și pe mâini. Pe brațe, numerele se vor aranja vertical. Pe partea superioară a spatelui și pe mâini, numerotarea va fi orizontală. Dimensiunile pentru numerotarea de pe brațe și spate sunt: 100 mm înălțime x 60 mm lățime. Numerotarea mâinilor poate fi făcută cu markere speciale. Pentru concurenții cu piele mai închisă la culoare sau care poartă costume de neopren integrale, se va utiliza marker alb.
9 FACILITĂȚI ȘI ECHIPAMENTE PENTRU ÎNOTUL ÎN APE DESCHISE
9.1 Facilități pentru înot în ape deschise
9.1.1 Platforme de start
Platformele de start trebuie să fie suficient de mari pentru a oferi un spațiu de 60 cm pentru fiecare concurent, plus 5 metri suplimentari la margini . Fiecare spațiu destinat unui concurent trebuie să fie identificat și numerotat, începând cu numărul 1 cel mai îndepărtat față de punctul de acces pe platformă. Platformele trebuie să aibă o lățime adecvată pentru a permite desfășurarea activităților necesare înainte de start și să suporte greutatea concurenților și oficialilor prezenți la start.
9.1.2 Sosirea
9.1.2.1 Apropierea finală de linia de sosire trebuie să fie clar definită cu marcaje de culoare distinctivă și trebuie să constituie limita traseului.
9.1.2.2 Zona care duce către dispozitivul de sosire trebuie marcată clar cu rânduri de balize care se îngustează pe măsură ce se apropie de peretele de sosire. Pentru competițiile World Aquatics, aceste balize trebuie să fie tuburi gonflabile.
9.1.2.3 Sosirea trebuie să fie clar definită și marcată printr-o suprafață vertical.
9.1.2.4 Dispozitivul de sosire trebuie să fie, pe cât posibil, o placă de sosire cu o lățime de cel puțin 5 metri, fixată dacă este necesar de elemente de plutire, ancorată în siguranță astfel încât să nu fie deplasată de vânt, maree sau de impactul unui concurent. Sosirea trebuie să fie filmată și înregistrată din ambele părți și de sus, cu un sistem video care include funcție de reluare încetinită și cronometrare. Pentru Jocurile Olimpice, Campionatele Mondiale World Aquatics și alte competiții World Aquatics, acest lucru este obligatoriu.
9.1.2.5
Pentru Sistemul de Revizuire a Deciziilor (SRD) descris la Partea a Treia, Articolul 9.4, sunt necesare camere suplimentare de fiecare parte a plăcii de finish. Aceste camere trebuie să acopere permanent întreaga lățime a pâlniei de sosire, de la intrare până la punctul în care se suprapune cu acoperirea camerelor descrise la Articolul 9.1.2.4.
9.1.3 Intoarceri / Schimbări de direcție
9.1.3.1 Toate intoarcerile sau modificările de traseu trebuie să fie clar indicate. Balizele de intoarcere care marchează schimbări de direcție trebuie să fie de altă culoare decât balizele de ghidare ( directionale ) . Pe cât posibil, trebuie lăsată o distanță mare (care urmează să fie aprobată de World Aquatics) între start și prima baliză de viraj pentru a evita aglomerația la viraj.
9.1.3.2 O ambarcațiune sau platformă clar marcată, cu un judecator de intoarcere la bord, trebuie poziționată la fiecare schimbare de direcție a traseului, astfel încât să nu obstrucționeze vizibilitatea concurenților asupra balizei.
9.1.4 Platforme de alimentare
Platformele de alimentare trebuie să fie suficient de mari și stabile pentru a permite operarea în siguranță a platformei, de catre reprezentanții concurenților și oficialilor prezenți. Este necesar un spațiu de minimum 60 cm pentru fiecare responsabil cu alimentare, plus 5 metri in fiecare margine laterala și o lățime suficientă pentru depozitare și pregătirea alimentării. Trebuie să existe suficient spațiu pe una sau mai multe platforme pentru a găzdui toți reprezentanții. Accesul la platformă trebuie, pe cât posibil, să fie din afara traseului.
9.1.5
Toate platformele
Toate platformele de start, platformele de alimentare, platformele pentru schimb ștafetă, dispozitivele de intoarcere și ambarcațiunile/platformele judecatorilor de intoarcere trebuie să fie fixate în siguranță, fără a fi influențate de maree, vânt sau alte mișcări.
9.1.6 Condiții de calitate ale apei
9.1.6.1 Un certificat de conformitate pentru utilizarea locației trebuie emis de autoritățile locale competente în domeniul sănătății și siguranței. În termeni generali, certificarea trebuie să ateste puritatea apei și siguranța fizică a locației.
9.1.6.2 Adâncimea minimă a apei în orice punct al traseului trebuie să fie de 1,40 metri.
9.1.6.3 Temperatura apei trebuie să fie de minimum 16,0°C și maximum 31,0°C. Aceasta trebuie verificată în ziua cursei, cu 2 ore înainte de start, în trei puncte diferite de pe traseu, la o adâncime de 40 cm. Temperatura oficială va fi media celor trei valori. Această măsurătoare trebuie realizată în prezența unei comisii formate din: un arbitru, un membru al Comitetului Organizator și un antrenor desemnat al unei echipe participante, ales în cadrul Ședinței Tehnice.
9.2 Echipamente automate de arbitraj pentru înotul în ape deschise
Funcționarea echipamentelor automate de arbitraj se face sub supravegherea oficialilor desemnați. Rezultatele înregistrate de echipamentul automat vor fi folosite pentru a stabili câștigătorul, toate pozițiile în clasament și timpul aferent fiecărui concurent. Clasamentele și timpii astfel determinați au prioritate față de deciziile arbitrilor de sosire și ale cronometriștilor.
În cazul în care apare o defecțiune a echipamentului automat, sau dacă se constată în mod clar că echipamentul a eșuat sau că un concurent nu a activat echipamentul, înregistrările arbitrilor și cronometrorilor vor deveni oficiale.
9.2.1 Transpondere cu microcip
Când se utilizează echipament automat de arbitraj pentru cronometrul competițiilor conform acestui regulament, tehnologia cu transpondere cu microcip, capabilă să furnizeze timpi intermediari, este obligatorie și trebuie integrată în echipament.
Utilizarea tehnologiei cu transpondere este obligatorie pentru competițiile World Aquatics, inclusiv la Campionatele Mondiale și Jocurile Olimpice. Cronometrarea cu transpondere va fi înregistrată oficial în zecimi de secundă
9.2.2 Poartă de cronometrare intermediară
Dacă se utilizează o poartă de cronometrare intermediară, aceasta trebuie plasată astfel încât să facă parte integrantă din traseul general de înot, fără deviere pentru concurenți. Lățimea minimă la nivelul apei trebuie să fie de 6 metri.
9.3 Procedură de arbitraj automat pentru înotul în ape deschise
9.3.1 Orice dispozitiv de cronometrare activat manual de către un oficial va fi considerat un cronometru. Astfel de timpi manuali trebuie să fie luați de trei cronometrori desemnați sau aprobați de către Federația Națională a țării respective. Toate cronometrele trebuie să fie certificate ca fiind corecte, conform cerintelor Comitetului de organizare.
Cronometrarea manuală se va înregistra la zecimi de secundă. În cazul în care nu este utilizat echipament automat, timpii oficiali se determină astfel:
9.3.1.1 Dacă două (2) din cele trei (3) cronometre indică același timp și al treilea diferă, timpul oficial va fi cel indicat de cele două identice.
9.3.1.2 Dacă toate cele trei (3) cronometre indică timpi diferiți, timpul oficial va fi cel intermediar.
9.3.1.3 Dacă doar două (2) din cele trei (3) cronometre funcționează, timpul oficial va fi media celor două. Dacă rezultatul acestei medii este exprimat în sutimi de secundă, cifra finală se elimină fără rotunjire.
9.3.2 Când echipamentul automat nu reușește să înregistreze poziția și/sau timpul unuia sau mai multor concurenți dintr-o cursă:
9.3.2.1 Se vor înregistra toate timpii și pozițiile disponibile din echipamentul automat.
9.3.2.2 Se vor înregistra toți timpii și pozițiile înregistrate manual.
9.3.2.3 Poziția oficială se va determina astfel:
• Un concurent cu timp și/sau poziție din echipamentul automat își va păstra ordinea relativă față de ceilalți concurenți care au asemenea date înregistrate în cursă.
• Un concurent fără poziție înregistrată de echipamentul automat va avea poziția stabilită de arbitrul sef pe baza înregistrării video a sosirii.
• Un concurent fără timp și fără poziție înregistrate de echipamentul automat își va stabili ordinea relativă în funcție de poziția înregistrată de arbitrii de sosire.
9.4 Sistemul de Revizuire a Deciziilor (SRD)
9.4.1 Sistemul de Revizuire a Deciziilor (SRD) este un sistem pentru colectarea și analizarea imaginilor la finalul cursei de către arbitrul sef, ca mijloc de susținere a deciziei privind o abatere raportată de un oficial autorizat.
9.4.2 La competițiile World Aquatics unde este utilizat un sistem SRD, va fi desemnat un supervisor arbitraj video (VRJ) care va analiza imaginile disponibile.
10 GHID PRIVIND CALITATEA APEI PENTRU ÎNOTUL ÎN APE DESCHISE
10.1 Ghid privind calitatea apei pentru înotul în ape deschise
10.1.1 Scop
Scopul acestor ghiduri este de a asigura un nivel adecvat de protecție a sănătății pentru toți concurenții care participă la competiții de înot în ape deschise, prin stabilirea unor criterii clare de calitate a apei care trebuie respectate înainte și în timpul desfășurării evenimentelor.
Intenția acestor Reglementări este de a oferi un ghid Comitetului de Organizare (OC) al oricărui eveniment de înot în ape deschise organizat sub egida World Aquatics, în ceea ce privește calitatea apei la o locație propusă pentru competiție sau antrenament.
În conformitate cu GhiduL OMS privind Calitatea Apei pentru Recreere (2021), acest Ghid World Aquatics oferă următoarele detalii:
• Identificarea principalilor contaminanți din apă;
• Nivelurile microorganismelor specificate;
• Un model pentru inspecția sanitară;
• O matrice de clasificare combinată pentru determinarea adecvării unei locații de competiție.
10.1.2 Context general
World Aquatics organizează competiții de înot în ape deschise în mări deschise, lacuri, râuri și alte ape interioare, de obicei pe distanțe de 5 km sau mai mult. Comitetul Tehnic pentru Înot în Ape Deschise (TOWSC), în colaborare cu Comitetul de Medicină Sportivă (SMC), lucrează cu prioritate la asigurarea siguranței sportivilor.
Deși Regulamentul de Înot în Ape Deschise acoperă mai mulți factori ce țin de sănătate și siguranță – inclusiv temperatura apei, calitatea apei și alte forme de contaminare sau pericol – aceste Ghiduri vizează exclusiv calitatea apei, cu accent special pe organismele bacteriene indicator, și anume Enterococi intestinali și Escherichia coli (E. coli). Acestea sunt indicatori de încredere ai contaminării fecale provenite de la animale, ape uzate umane sau deversări industriale, și constituie riscul cel mai probabil pentru sănătatea sportivilor.
Înotătorii în ape deschise pot fi expuși la agenți patogeni din apă prin inhalare, ingerare (înghițire) și contact direct cu pielea. Mucoasele sensibile ale ochilor, urechilor, nasului, gurii și căilor respiratorii superioare pot reprezenta puncte de intrare a infecției în timpul expunerii prelungite în apă.
Înghițirea unei cantități semnificative de apă contaminată poate afecta sistemul gastrointestinal, provocând diaree și vărsături. Totuși, aceste efecte depind în principal de tulpina și concentrația microorganismului, durata expunerii și starea imunitară sau susceptibilitatea gazdei (înotătorului).
Consecințele pot varia de la simptome gastrointestinale ușoare până la moderate, infecții ale urechii, nasului și ochilor, și în unele cazuri – la persoane susceptibile – boli respiratorii. În majoritatea cazurilor însă, simptomele sunt tranzitorii și răspund la tratamente medicale conservatoare. Cu toate acestea, pot apărea și complicații medicale mai grave, motiv pentru care o locație de competiție care respectă standardele de siguranță acceptate va reduce în mod clar riscurile pentru sportivi.
Adecvarea unei locații propuse pentru antrenament sau competiție este determinată printr-o evaluare combinată a calității microbiene a apei și a inspecției sanitare. Prima cuantifică bacteriile identificate, în timp ce a doua presupune o inspecție vizuală care identifică alte surse de poluare, cum ar fi scurgerile de apă pluvială sau deversările industriale. Inspecția sanitară ia în calcul și influențele climatice, în special ploile, și potențialul lor efect asupra locației.
10.1.3 Evaluarea contaminanților bacterieni
Există un consens general si anume că Enterococii intestinali și E. coli sunt cei mai fiabili indicatori ai contaminării fecale a apei. Nivelurile acceptabile ale acestor organisme pentru înot sigur sunt în conformitate cu limitele propuse de:
• Organizația Mondială a Sănătății (2021)
• Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (2017)
• Agenția Europeană de Mediu (2020)
• Ministerul Sănătății din Noua Zeelandă (2021)
• Consiliul Național Australian pentru Sănătate și Cercetare Medicală (2017)
Prin urmare, World Aquatics aplică următoarele standarde în locațiile de înot în ape deschise, cu distincție între ape influențate de maree și ape interioare, ținând cont de variabile precum salinitatea, influența mareei și distribuția organismelor:
cfu = unitate formatoare de colonii (colony forming unit)
cfu = colony forming unit |
|||
|
Excellent waterquality |
Good water quality |
Unacceptable water quality |
Enterococci (cfu/100mL) |
<100 |
<200 |
>200 |
E. coli (cfu/100mL) |
<250 |
<500 |
>500 |
Tabelul 1. Niveluri bacteriene pentru apele marine și de tranziție (influențate de maree)
|
Excellent waterquality |
Good water quality |
Unacceptable water quality |
Enterococci (cfu/100mL) |
<200 |
<400 |
>400 |
E. coli (cfu/100mL) |
<500 |
<1000 |
>1000 |
Tabelul 2. Niveluri bacteriene pentru apele interioare (râuri, lacuri etc.)
10.1.4 Frecvența analizelor de apă
Pentru ca un eveniment de înot în ape deschise să fie atribuit, Comitetul de Organizare (OC) are obligația de a furniza Biroului World Aquatics un raport autorizat de analiză a calității apei, bazat pe probe prelevate de la locația propusă, la următoarele intervale de timp:
• Cu două (2) luni înainte de competiție
• Cu șapte (7) zile înainte de startul competiției
• Cu cel mult 48 de ore înainte de competiție
• În ziua competiției*
Probele de apă trebuie colectate din trei (3) locații diferite de pe traseu și analizate într-un laborator autorizat. Cel mai slab rezultat va determina calitatea generală a apei, cu aplicarea următoarelor limite de toleranță pentru tipul de locație.
NOTĂ: Probele din ziua competiției, chiar și în cazul raportării întârziate, vor fi luate în considerare doar dacă apar modificări ale calității apei, cauzate de furtuni sau alți factori imprevizibili, ce pot conduce la îmbolnăvirea participanților. Datele obținute din analizele de apă vor ghida tratamentele adecvate.
10.1.4.1 Pentru apele marine și de tranziție (maree):
• pH între 6 – 9
• Enterococi: maximum 100 cfu/100 mL
• E. coli: maximum 250 cfu/100 mL
• Absența înfloririi algelor (algal bloom)
10.1.4.2 Pentru apele interioare:
• pH între 6 – 9
• Enterococi: maximum 200 cfu/100 mL
• E. coli: maximum 500 cfu/100 mL
• Prezența înfloririi algelor și formarea de spumă la suprafață necesită testare pentru cianobacterii, cu rezultate confirmate de autoritatea locală competentă în domeniul sănătății.
Toleranța impusă de World Aquatics este de mai puțin de 100.000 de celule/mL.
(Referință: World Triathlon Water Quality Statement 2019)
10.1. Inspecții sanitare
O inspecție sanitară a unei locații este în principal o evaluare „subiectivă” vizuală, ideal realizată de personal calificat.
Această inspecție indică dacă locația de competiție este potențial susceptibilă la contaminare fecală din alte surse, inclusiv deversări identificate de autoritățile locale de sănătate, provenite de la fabrici, ferme, hoteluri din apropiere, precum și influența scurgerilor de ape pluviale în urma ploilor abundente.
De asemenea, inspecția vizuală trebuie să noteze zonele cu apă stagnantă, claritatea apei, mirosul, semnele de înflorire algală, spuma de suprafață sau poluanți vizibili precum peliculă de ulei sau zone „slick”.
Acestea constituie o „listă de verificare” a factorilor sanitari ce trebuie inclusă de către organizatorul potențial în documentația de candidatură adresată World Aquatics.
În cazul în care se constată un impact vizibil din cauza condițiilor meteorologice (precum ploi abundente), documentația de candidatură trebuie să conțină dovezi clare și documentate privind timpul de limpezire/curatare al apei necesar pentru revenirea la niveluri acceptabile ale organismelor indicator.
De asemenea, o inspecție vizuală a fiecărei locații trebuie să identifice și potențiale pericole precum mareele, curenții, deșeurile generale, buștenii plutitori sau formațiunile stâncoase care ar putea afecta trasarea traseului, ar putea obstrucționa sau răni un înotător.
Aceste aspecte intră și în sfera de responsabilitate a Ofițerului de Siguranță World Aquatics, a cărui inspecție are loc în perioada desfășurării competiției.
Sanitary Inspection Factors |
Excellent Sanitation |
Good Sanitation |
Poor Sanitation |
Algal bloom |
absent |
absent |
present |
Surface contaminants (e.g. oil) |
absent |
absent |
present |
Water clarity |
Visibility to 50 cm |
cloudy |
cloudy |
Odour |
absent |
moderate |
present |
Weather effects |
nil |
present but reducing |
present |
Active aquatic life |
present |
present |
absent |
Tabelul 3. Listă de verificare pentru inspecția sanitară
10.1.6 Reglementări privind adecvarea unei locații pentru înot în ape deschise
10.1.6.1 Matrice de clasificare pentru evaluarea adecvării unei locații
Pentru a respecta obligațiile legate de sănătatea și siguranța sportivilor, conformitatea fiecărei locații World Aquatics pentru înot în ape deschise trebuie evaluată pe baza a trei seturi de date esențiale:
1. Rezultatele analizei calității apei
2. Raportul inspecției sanitare
3. Informații privind impactul condițiilor meteorologice locale
Astfel, World Aquatics folosește o matrice de clasificare, inspirată din World Triathlon Water Quality Statement (2019), pentru a sprijini decizia privind adecvarea locațiilor pentru desfășurarea competițiilor de înot în ape deschise.
10.1.6.2 Matrice de decizie privind calitatea apei pentru ape marine/oceanice și de tranziție (maree)
|
Sanitary Category |
||
|
Excellent |
Good |
Poor |
2 past results E. coli <250 Enterococci <100 |
1 |
1 |
2 |
Last result E. coli 250- 500 Enterococci 100-200 |
2 |
2 |
3 |
2 past results E. coli 250 -500 Enterococci 100-200 |
2 |
3 |
3 |
Last result E. coli >500 Enterococci >200 |
4 |
4 |
4 |
Tabelul 4. Matricea de decizie privind calitatea apei pentru ape marine/oceanice și de tranziție (influențate de maree)
10.1.6.3 Legendă pentru evaluarea adecvării unei locații în apele de tranziție (maree)
1 |
Excellent water quality: E. coli <250cfu/100mL or Enterococci <100cfu/100mL with excellent/good sanitary inspection and no forecasted heavy rainfall. |
2 |
Good water quality: E. coli <250cfu/100mL or Enterococci <100cfu/mL with some deficiencies in sanitary inspection or forecasted heavy rainfall. OR E. coli 250-500cfu/100mL or Enterococci 100-200cfu/mL with no deficiencies in sanitary inspec- tion or no forecasted heavy rainfall. |
3 |
Fair water quality: E. coli 250-500cfu/100mL, Enterococci 100-200cfu/100mL with poor sanitary inspection and/or forecasted heavy rainfall. |
4 |
Poor water quality: E. coli >500cfu/100mL, Enterococci >200cfu/100mL with poor sanitary inspection and/or fore- casted heavy rainfall. |
Tabelul 5. Legendă pentru evaluarea adecvării unei locații în apele de tranziție (influențate de maree)
10.1.6.4 Matrice de decizie privind calitatea apei pentru apele interioare (râuri, lacuri etc.)
|
Sanitary Category |
||
|
Excellent |
Good |
Poor |
2 past results E. coli <500 Enterococci <200 |
1 |
1 |
2 |
Last result E. coli 500-1000 Enterococci 200-400 |
2 |
2 |
3 |
2 past results E. coli 500 - 1000 Enterococci 200-400 |
2 |
3 |
3 |
last result E. coli >1000 Enterococci >400 |
4 |
4 |
4 |
Tabelul 6. Matricea de decizie privind calitatea apei pentru apele interioare (râuri, lacuri etc.)
1 |
Excellent water quality: E. coli <500cfu/100mL or Enterococci <200cfu/100mL with excellent/good sanitary inspection and no forecasted heavy rainfall. |
2 |
Good water quality: E. coli <500cfu/100mL or Enterococci <200cfu/mL with some deficiencies in sanitary inspection or forecasted heavy rainfall. OR E. coli 500-1000cfu/100mL or Enterococci 200-400cfu/mL with no deficiencies in sanitary in- spection or no forecasted heavy rainfall. |
3 |
Fair water quality: E. coli 500-1000cfu/100mL, Enterococci 200-400cfu/100mL with poor sanitary inspection and/or forecasted heavy rainfall. |
4 |
Poor water quality: E. coli >1000cfu/100mL, Enterococci >400cfu/100mL with poor sanitary inspection and/or fore- casted heavy rainfall. |
10.1.6.5 Legendă pentru evaluarea adecvării unei locații în apele interioare (râuri, lacuri etc.)
Tabelul 7. Legendă pentru evaluarea adecvării unei locații în apele interioare (râuri, lacuri etc.)
10.1.7 Regulamente privind calitatea apei pentru înotul în ape deschise – Rezumat privind adecvarea locației
Pe baza matricelor de decizie prezentate anterior privind calitatea apei, World Aquatics se așteaptă ca toate locațiile destinate competițiilor de înot în ape deschise să îndeplinească criteriile corespunzătoare Nivelului 1, ceea ce corespunde unei calități excelente a apei.
Totuși, pot exista circumstanțe în care Nivelul 2 (calitate bună a apei) poate fi considerat acceptabil din punct de vedere al siguranței pentru desfășurarea competiției.De exemplu, o locație poate fi considerată neadecvată doar imediat după ploi abundente, dar poate fi reclasificată ca fiind satisfăcătoare după perioada de „limpezire” a apei. De asemenea, deficiențele în sanitație — cum ar fi prezența deșeurilor, a pericolelor sau a contaminanților de suprafață — pot fi remediate fizic, ceea ce permite revaluarea locației.
Toate deciziile de reclasificare a unei locații sunt luate de comisiile comune ale TOWSC și SMC, sau de persoanele desemnate de acestea, în colaborare cu Ofițerul Medical al Comitetului de Organizare (OC).
NOTĂ: Nivelurile 3 și 4 ale calității apei nu sunt acceptate de World Aquatics pentru desfășurarea în siguranță a competițiilor sau antrenamentelor.
MULȚUMIRI
Aducem mulțumiri speciale pentru World Triathlon Water Quality Statement (2019) și pentru contribuțiile aduse de Sergio Migliorini și Thanos Nikopoulos la dezvoltarea matricei de calitate a apei, pe baza căreia au fost concepute matricile de decizie World Aquatics.
REFERINȚE
• Hall V, Taye A, Walsh B, et al. (2017). A large outbreak of gastrointestinal illness at an open-water swimming event in the River Thames, London. Epidemiology and Infection, 145: 1246–1255.
• Joosten R, Sonder G, Parkkali S, et al. (2017). Risk factors in gastroenteritis associated with canal swimming in two cities in the Netherlands during the summer of 2015: a prospective study. PloS One, 12: e0174732.
• WHO. Guidelines on Recreational Water Quality. Volume 1: Coastal and Fresh Waters. Geneva: World Health Organisation, 2021.
• Cabelli VJ, Dufour AP, McCabe LJ, et al. (1982). Swimming associated gastroenteritis and water quality. American Journal of Epidemiology, 115: 606–616.
• Ministerul Sănătății din Noua Zeelandă (2021). ESR Recreational Water Quality Guidelines Update, Wellington.
• European Environment Agency (2020). State of bathing water. https://www.eea.europa.eu/themes/water/Europes-seas-and-coasts/assessments/state-of-bathing-water-3
• United States Environmental Protection Agency (2013). Beach sanitary surveys. http://www.epa.gov/beach-tech/beach-sanitary-surveys
• National Health and Medical Research Council (2017). Guidelines for managing risks in recreational water, Canberra.
• USEPA (2017). Five-year review of 2012 recreational water quality criteria. Washington DC: EPA 823 R 18 001.
• Migliorini, S. (2019). World Triathlon Water Quality Statement.
11. REGULAMENTE DE SIGURANȚĂ PENTRU ÎNOTUL ÎN APE DESCHISE
11.1 Concept general
11.1.1
Aceste reglementări se aplică tuturor competițiilor de înot în ape deschise pe distanțe de 5 km sau mai mari, organizate sau aprobate de World Aquatics, sau aflate sub controlul tehnic al acesteia („Competiții Aferente”).
Aceste reglementări complementează și, dacă este cazul, înlocuiesc reglementările existente pentru evenimente specifice.
11.1.2 Elementele esențiale ale acestor reglementări includ:
• Transmiterea unui Plan de Siguranță specific locației, în conformitate cu aceste reglementări, ca parte a procesului de aprobare a competiției;
• Aprobarea Planului de Siguranță de către Delegatul de Siguranță World Aquatics și Delegatul Medical World Aquatics, ca condiție pentru aprobarea competiției;
• Delegatul de Siguranță și Delegatul Medical trebuie să analizeze planurile în avans și să colaboreze pentru a se asigura că planurile sunt coordonate corespunzător;
• Numirea unui Delegat de Siguranță World Aquatics, independent de Federația gazdă și Comitetul de Organizare (HMF/OC), pentru a garanta implementarea Planului de Siguranță aprobat și a cerințelor regulamentare în ziua competiției;
• Autoritatea oricăruia dintre: Delegatul de Siguranță World Aquatics, Ofițerul de Siguranță HMF/OC, Ofițerul Medical sau Arbitrul sef de a amâna, anula sau modifica o competiție, dacă siguranța o impune.
• O evidență riguroasă a tuturor concurenților înainte, în timpul și după cursă, pentru a se asigura că toți cei care pornesc în competiție sunt contabilizați în momentul în care se retrag sau finalizează cursa;
• Toți concurenții trebuie să fie observați pe durata cursei, astfel încât orice semn că un concurent are dificultăți sau își pierde cunoștința să fie recunoscut imediat;
• Trebuie să existe posibilitatea de intervenție imediată pentru salvare în cazul în care un concurent se află în dificultate; și
• Trebuie să existe posibilitatea de resuscitare imediată pentru a gestiona urgențele medicale.
11.2 Transmiterea planului de siguranță către World Aquatics
11.2.1 Pentru toate Competițiile Aferente, Federația Gazdă/Comitetul de Organizare (HMF/OC) trebuie să transmită către World Aquatics un plan de siguranță specific locației, pentru aprobare. Acest plan de siguranță trebuie să fie în conformitate cu toate cerințele acestor reglementări.
11.2.2 Fiecare plan de siguranță va fi analizat de Delegatul de Siguranță TOWSC al World Aquatics, care îl va aproba, modifica sau respinge.
11.2.3 Nicio competiție reglementată de prezentul regulament nu va fi aprobată sau omologată de World Aquatics fără un plan de siguranță aprobat.
11.2.4 Orice modificare a unui plan de siguranță aprobat, solicitată cu până la cinci zile înainte de competiție, trebuie aprobată de Delegatul de Siguranță TOWSC al World Aquatics, conform articolului 10.2.2 din Partea a Treia.
Modificările determinate de circumstanțe neprevăzute și independente de HMF/OC, solicitate cu mai puțin de cinci zile înainte de cursă sau necesare pentru protejarea siguranței participanților, pot fi aprobate de Delegatul de Siguranță World Aquatics desemnat pentru competiția respectivă.
11.3 Implementarea planului de siguranță la competiție
11.3.1 Simultan cu atribuirea unei competiții, World Aquatics va desemna un Delegat de Siguranță World Aquatics pentru fiecare competiție acoperită. Acesta va fi independent față de HMF/OC. Delegatul de Siguranță va fi responsabil general pentru toate aspectele ce țin de siguranța participanților, și responsabil specific pentru implementarea regulamentului și a planului de siguranță aprobat în timpul desfășurării competiției.
11.3.2 HMF/OC trebuie să desemneze un Ofițer de Siguranță HMF/OC cu experiență în siguranța în ape deschise și o echipă de siguranță HMF/OC, responsabilă de organizarea și aplicarea tuturor măsurilor de siguranță din cadrul competiției.
Echipa de siguranță va include salvatori certificați cu experiență în ape deschise, care vor fi implicați activ în monitorizarea siguranței pe durata competiției.
11.3.3 Delegatul de Siguranță World Aquatics va inspecta locația competiției și se va întâlni cu Ofițerul de Siguranță și echipa de siguranță HMF/OC cu cel puțin trei zile înainte de începerea oficială a competiției, pentru a se asigura că planul de siguranță este încă adecvat și că toate măsurile necesare pentru implementarea acestuia au fost luate.
11.3.4 Delegatul de Siguranță World Aquatics are autoritatea de a modifica, amâna sau anula competiția ori de câte ori constată că planul de siguranță aprobat nu este implementat corespunzător sau în orice alt caz în care este necesar pentru protejarea participanților.
Ofițerul de Siguranță HMF/OC, Ofițerul Medical și Arbitrul sef pot oferi consultanță delegatului World Aquatics privind modificarea, amânarea sau anularea competiției.
11.4 Implementarea Cerințelor privind Planurile de Siguranță și Siguranta cursei
Fiecare plan de siguranță prevăzut de acest regulament trebuie să includă următoarele cerințe minime, iar implementarea lor este obligatorie pentru fiecare competiție reglementată.
11.4.1 Ședința liderilor de echipă (Team Leaders’ Meeting)
a) Reprezentanții echipelor trebuie să participe la această ședință. Dacă un lider de echipă sau reprezentantul unei echipe/unui concurent nu poate participa, concurentul respectiv trebuie să ia parte la un briefing special de siguranță pentru a fi autorizat să participe la cursă.
b) Subiectele de siguranță care trebuie incluse în ședința tehnică:
• Explicarea traseului competiției și a posibilelor pericole
• Maree, curenți sau alte condiții ale apei
• Faună marină
• Condiții meteorologice
• Temperatura apei
• Condiții privind calitatea apei
• Descrierea metodei prin care Comitetul de Siguranță va monitoriza înotătorii
• Locația ambarcațiunilor de siguranță
• Descrierea suportului medical disponibil la fața locului și disponibilitatea îngrijirii medicale spitalicești
• Semnalul de cerere de ajutor – înotătorul trebuie să plutească pe spate și să ridice mâna pentru a solicita asistență
• Planul de evacuare pentru eliberarea traseului de concurs, inclusiv descrierea semnalelor vizuale și sonore aferente
c) Un scurt briefing de siguranță înainte de cursă, obligatoriu pentru toți concurenții, va avea loc imediat înainte de startul competiției.
11.4.2Monitorizarea și salvarea înotătorilor
a) Fiecare concurent trebuie să se afle sub observația directă a cel puțin unui membru al echipei de siguranță HMF/OC sau a unui arbitru, pe toată durata cursei. Configurația traseului va determina poziționarea observatorilor.De exemplu:
• Într-un traseu deschis, fără delimitări fizice, și în funcție de dimensiunea câmpului competițional, ideal este ca fiecare concurent să fie urmărit de o ambarcațiune de escortă cu un observator desemnat.
• Într-o competiție desfășurată într-un bazin îngust (ex. canal de canotaj), ambarcatiunile nu sunt practice, iar observatorii pot urmări concurenții de pe mal.
• În alte situații, observatorii pot fi organizați pe zone.
Ori de câte ori este posibil, în funcție de configurația traseului, ambarcațiunile de observație HMF/OC (bărci sau caiace) trebuie să asigure monitorizarea directă a oricărui concurent separat de grupul fruntaș. Ambarcațiunea de siguranță trebuie să urmeze concurentul sau grupul la o distanță rezonabilă pentru a permite intervenția imediată, dacă este necesară.
b)Trebuie să existe suficiente ambarcațiuni de siguranță sau escortă poziționate pe traseu, capabile să recunoască imediat orice concurent în dificultate și să inițieze salvarea imediată.În cele mai multe cazuri, trebuie să existe și bărci de siguranță staționare la fiecare 400 metri, având la bord un personal instruit în resuscitare cardio-respiratorie (CPR) și suport vital.
Pentru aceasta, trebuie prevăzute:
• puncte de acostare de urgență pe traseu
• suficient personal instruit în CPR și suport vital în proximitatea fiecărui concurent sau grup de concurenți.
11.4.3 Comunicarea de siguranță
a) Delegatul de Siguranță World Aquatics și Ofițerul de Siguranță HMF/OC trebuie să aibă comunicare bidirecțională instantanee dupa cum urmeaza:între ei ,cu toți membrii echipei HMF/OC care monitorizează concurenții ,cu toate ambarcațiunile de siguranță, personalul fiecărei platforme de alimentare , cu Ofițerul Medical Șef HMF/OC, cu Arbitrul sef, cu ceilalți oficiali ai traseului. Linia de comandă este dupa cum urmeaza: Delegatul World Aquatics colaborează direct cu Ofițerul de Siguranță HMF/OC, care are autoritatea deplină de a mobiliza toți salvatorii și personalul medical, la nevoie.
b) Membrii echipei de siguranță care monitorizează concurenții trebuie să poată comunica instantaneu cu toate ambarcațiunile de siguranță.
c) Sunt obligatorii stații radio bidirecționale sau alte echipamente de comunicație, cu un canal sau număr rezervat urgențelor, și trebuie să existe și un sistem de rezervă disponibil.
11.4.4 Contabilizarea/numararea înotătorilor
a) Fiecare concurent trebuie să aibă numărul de concurs marcat clar pe corp. Responsabilitatea pentru contabilizarea concurenților revine Secretarului de cursa (Clerk of the Course), de la start și până când ultimul concurent finalizează în siguranță cursa. Pe măsură ce concurenții se retrag sau finalizează cursa, Ofițerul va bifa fiecare concurent pe lista celor care au luat startul.
b) Niciun concurent nu poate părăsi cursa – fie prin retragere, descalificare sau finalizare – fără să se prezinte la Secretarul de cursa.
c) Toți concurenții trebuie să poarte, atunci când este disponibil, orice dispozitiv electronic de urmărire prevăzut în planul de siguranță aprobat.
11.4.5 Stații de alimentare
a) Pentru competițiile reglementate mai lungi de 5 kilometri, trebuie să existe o stație de alimentare plutitoare sau fixă disponibilă la fiecare cel puțin 2,5 kilometri.
11.4.6 Certificat local de adecvare, inclusiv calitatea apei
a) Traseul trebuie să fie amenajat în ape afectate doar de curenți sau maree minore, și să fie liber de obstacole periculoase, poluanți sau faună marină periculoasă.
b) Trebuie emis un certificat de adecvare pentru utilizarea locației, conform articolului 8.1.6.1 din Partea a Treia. Certificatul transmis în cadrul aprobării planului trebuie să fie actualizat în decurs de 72 de ore înainte de ziua cursei.
11.4.7 Temperatura apei
a) Temperatura apei trebuie măsurată înainte de cursă, conform articolului 8.1.6.3 din Partea a Treia.
b) Temperatura apei va fi monitorizată, conform celor de mai sus, la intervale de o oră în timpul cursei. Dacă temperatura scade sub 16°C sau depășește 31°C la oricare dintre măsurători, se va face o nouă verificare după 30 de minute. Dacă și această măsurătoare este în afara limitelor, cursa trebuie oprită până când temperatura apei revine în intervalul permis.
11.4.8 Servicii medicale
a) HMF/OC trebuie să numească un medic cu experiență în îngrijirea medicală în evenimente de anduranță în funcția de Ofițer Medical Șef. Echipa medicală HMF/OC trebuie să includă un număr suficient de persoane instruite în suport vital de bază (BLS) și resuscitare cardio-respiratorie (CPR) pentru a deservi bărcile de siguranță staționare și punctul medical din locație.
b) Facilitățile medicale din locație trebuie să includă:
• echipamente medicale de bază pentru urgențe și traumatisme
• defibrilator automat (AED)
• echipamente pentru încălzire sau răcire, conform planului de siguranță aprobat
c) Trebuie să existe o ambulanță disponibilă la fața locului sau apelabilă în maximum 5 minute. Este recomandat ca o ambulanță de rezervă să fie disponibilă în maximum 15 minute.
d) Dacă durata transportului cu ambulanța de la locație la cel mai apropiat spital cu secție de urgență depășește o oră, planul de siguranță trebuie să prevadă transport aerian (elicopter).
11.4.9 Siguranța în timpul antrenamentelor, încălzirii pre-cursă și revenirea post-cursă
a) HMF/OC trebuie să asigure monitorizarea de siguranță pe traseu în timpul orelor oficiale de antrenament. Niciun concurent nu are voie să intre pe traseu în timpul antrenamentului fără ambarcațiune de escortă.
Monitorizarea de către observatorii echipei HMF/OC trebuie să aibă loc și în timpul încălzirii pre-cursă și recuperării post-cursă.
11.4.10 Plan de evacuare a traseului
a) Fiecare plan de siguranță trebuie să includă un plan de evacuare al traseului, care să permită evacuarea rapidă a tuturor concurenților și a personalului în situații de urgență.
12. ANEXE
12.1 Anexa 1 – Diagramă – Zona de competiție
12.2 Anexa 2 – Diagramă – Poziționarea ambarcațiunilor
12.3 Anexa 3 – Diagramă – Platforme și balize
12.4 Anexa 4 – Diagramă – Porți sosire si intermediare
12.5 Anexa 5 – Diagramă – Porți – Sistem de Revizuire a Deciziilor (SRD)
12.5 Anexa 6 – Diagramă – Camera de control